KADIN GÜFTEKÂRLAR
Mustafa Hakan Alvan
Müzik, insanın duygu ve düşüncelerini yine soyut bir düzlem olan melodilerle ortaya koyması sanatıdır. Bu soyut hissediş, sözlü bir yapıyla yani güfte ile birleşirse somutlaşır. Dünyadaki pek çok kültür sahasında olduğu gibi bizim kültür coğrafyamızda da aynı birliktelik söz konusudur. Enstrümantal eserler dışarıda bırakılacak olursa hemen her zaman güfte ile beste birbirini takip eden ve besleyen iki unsur olarak karşımıza çıkmaktadır.
Şiir dilinin ihtiva ettiği anlam ve duygu, ona uygun bir melodi ile birleşirse, eserin tesiri katbekat büyür. Bu meyanda kültürümüzde güftenin bilinirliğini artırmak, dinleyicilerin hafızasında yer etmesini sağlamak için musikiden istifade edilmiştir. Bu temel üstüne gelişen müzik kültürümüzde, şarkı, türkü ve ilahi formlarıyla özetleyebileceğimiz muhteşem bir miras ortaya çıkmıştır.
Güfteler, bir şairin şiirlerinden bestekârın duygu dünyasına uygun düşen bir tanesini seçmesi ile ortaya çıkabileceği gibi, bir şairin bestelenmek üzere güfte kaleme alması da sık rastlanılan bir durumdur. Bu meyanda şiirimizde güfte yazarlığı adı altında bir branştan bahsetmek yanlış olmaz. Bazı hallerde eserin güftekârı ile bestekârı aynı kişi olabilir. Özellikle halk şiirimizde saz şairlerinin -çoğu zaman o anda ve irticalen- söyledikleri şiirleri yine kendi sazları ile melodik bir yapıya büründürdükleri bilinmektedir.
Kültürümüzde, daha ziyade hece ölçüsüne dayanan, daha sade bir anlatım benimseyen halk şiiri Türk halk müziğini; ekseriyetle aruz ölçüsüne dayanan, daha sanatlı bir söyleyişi önceleyen divan şiiri Klasik Türk Musikisi’ni, dinî meseleleri ve ahlaki öğütleri ele alan, ekseriyetle bir Veli tarafından kaleme alınan ve nutuk olarak bilinen tekke şiiri ise Tasavvuf (Tekke) musikisini beslemiştir. Sayılan branşlarda eser üreten şair ve bestekârlar arasında -diğer bütün toplumlarda olduğu gibi- erkek sanatçıların sayısı kadın sanatçılardan fazladır. Bunun sosyal, coğrafi ve dinî birçok sebebi vardır. Bununla birlikte kadın sanatçıların sayıca azlığı, başlı başına bu sanatkârların etkilerini ve sanattaki vukufiyetlerini gösteren bir ölçüt değildir. Bilindiği üzere sanatın en temel konusu olan insan duygu ve düşüncelerinin estetik ölçülerle dışa vurumudur. Dolayısıyla nazik ve nâzenin yapıları, duygu ve hissedişteki ilerilikleri ile kadın sanatkârlar bu hususta erkek sanatkârlardan geri kalmış değillerdir
Bilhassa türkülerde kadının yeri çok daha belirgin bir hâldedir. Maniler, aşk ve hasret öyküleri, gelin ve asker ağıtları, bir vefatı takip eden mersiyeler ve ağıtlar gibi halk edebiyatı türlerinde kadın şairlerin karşı cinslerinden açık ara daha fazla eser ürettiği rahatlıkla söylenebilir. Yine halk türkülerinin sözel yapısı incelenirse repertuvarın azımsanmayacak bir bölümünün kadın dilinden çıktığı görülecektir. Sözgelimi İzmit yöresinden derlenen;
“Sahil boyu iskele
Yârim gitti askere
Yüzbaşıya söyleyin
Çabuk versin tezkere”
Türküsünde şairin adı ve kimliği açık olmasa da eser sahibinin bir kadın olduğu rahatlıkla anlaşılabilir. Ekseriyetle halk şiirimizde divan şiiri ve tekke şiirinde olduğu gibi “mahlas” yani şiiri yazan kişinin adı veya lakabını şiir içinde kullanması âdeti olmadığı için bu şiirleri söyleyen kadınların açık kimlikleri çoğunlukla bilinmemektedir. Anonim mahiyetteki türkülerimizin sanatkârlarının tespit edilmesi kolay değildir. Ancak yukarıda arz edildiği gibi, halk şiirimizde kadın sanatkârların tesirini anlamak için eserlerin içeriğine yönelmek, satır aralarında kadın sanatkârlarımızın duyuş ve hissedişini aramak gerekmektedir.
Halk müziğimizde genel durum böyle iken, klasik musikimizde ve tasavvuf müziğimizde durum biraz farklıdır. Bu sahalarda kadın dilinden çıkmış şiirlerin güfte olarak kullanılması erkeklere nazaran bir hayli az görülen bir durumdur. Bu durum esas itibarı ile sosyolojik bir kırılmadan kaynaklanmaktadır. Kırsal hayatta bulunan kadın, hayatın her alanında daha aktif bir konumda bulunduğundan, toplumda yaşanan birçok olayın şahididir. Köy yaşantısı tarlada çalışmak, hayvanların bakımı, yemeklerin hazırlanması gibi pek çok sosyal faaliyette kadın ve erkeğin bir arada çalışmasını gerektiren bir sosyal ortamdır. Bu nedenle pek çok meselede kadınlar fikir ve duygularını beyan etme imkânını yakalar. Bu hak ve imkân halk şiirinde de kadını belirgin hâle getirir. Ne var ki şehir hayatında erkeğin ve kadının görev ve sorumlulukları daha belirgin çizgilerle ayrılmıştır. Geleneksel şehir yaşantısında kadın daha çok ev hayatının idaresiyle meşguldür. Bu sebeple toplumu ilgilendiren olaylardan kırsal kesim kadınına nazaran daha uzak konumdadır. Şehirli kadınlar arası sosyal ilişkiler ağı daha çok ev ziyaretleri, birlikte ev işlerini yürütme, belirli el işlerinde ortaklaşma gibi kendi içine dönük bir çevrede gerçekleşir. Bu yüzden şehir hayatı içinde daha çok belirginleşen divan edebiyatında kadının şiir dili daha az hissedilir. Dolayısıyla klasik müziğimizin güftekârlarında da bu görüntü aynı şekilde karşımıza çıkar. Tüm bunlara rağmen sayıları az olmasına rağmen kadın şairlerlerden bazı isimler bu sahada isimlerini duyurmuştur. Zeyneb Hâtun (v.1474), Mihrî Hâtun (v.1512), Ayşe Hubbî Hâtun ( v.1590), Leylâ Hanım (v.1847), Nigâr Hanım (1862-1918), İhsan Raif Hanım (1887-1926) Osmanlı dönemi kadın güftekarlardan akla gelen ilk isimlerdendir.
Son yüzyılda yaşanan modernleşme süreciyle beraber kadının hayatın her sahasında söz sahibi olmasının belirginleşmesi kadınların şiir ve güfte sahasındaki paylarını da artırmıştır. Bu kadın şairlerin şiirlerinden bestelen birçok eser halkımızın zevkle dinlediği eserlerdendir.
Bunlardan bazı örnekler verelim:
Nihâvend Şarkı
Güfte: İhsan Raif Hanım
Beste: Kemânî Serkis Efendi
Kimseye etmem şikayet; ağlarım ben hâlime
Titrerim mücrim gibi baktıkça istikbâlime
Perde-i zulmet çekilmiş korkarım ikbâlime
Titrerim mücrim gibi baktıkça istikbâlime
Hüzzam Şarkı
Güfte: Fitnat Sağlık
Beste: Yesari Asım Arsoy
Ömrüm seni sevmekle nihâyet bulacaktır
Yalnız senin aşkın ile rûhum solacaktır
Son darbe-i kalbim yine ismin olacaktır
Yalnız senin aşkın ile rûhum solacaktır
Uşşak Şarkı
Güfte ve Beste:Sevim Şengül
Mehtâplı gecelerde hep seni andım
Belki gelirsin diye boş yere yandım
Yeter Allâh’ım yeter çektiğim çile
Belki gelirsin diye boş yere yandım
Hicaz Şarkı
Güfte: Güzide Taranoğlu
Beste: Muzaffer İlkar
Tadı yok sensiz geçen ne baharın ne yazın
Kalmadı tesellisi ne şarkının ne sazın
Sarıldım kadehlere derman olur diyerek
Kalmadı tesellisi ne şarkının ne sazın
Hüseyni Şarkı
Güfte:Hüceste Aksavrın
Beste: Selahattin İçli
Zeytin gözlüm sana meylim nedendir
Bu sevmenin kabahati kimdedir
Gül olmuşsun dikenlerin bendedir
Zeytin gözlüm uzaklarda işin ne
Şarkıları düşürürüm peşine
Zeytin gözlüm özlem ektim yollara
Rast gelirsen halimi sor onlara
Gül kurusu akşamlar senden yana
Zeytin gözlüm uzaklarda işin ne
Şarkıları düşürürüm peşine
Segâh Şarkı
Güfte: Sennur Sezer
Beste:Teoman Alpay
Gurbet içimde bir ok her şey bana yabancı
Hayat öyle bir han ki acı içimde hancı
Sevmek korkulu rüya yalnızlık büyük acı
Hangi kapıyı çalsam karşımda buruk acı
Yıllar yılı gönlümde bir gün sabah olmadı
Bu ne bitmez çileymiş neden hala dolmadı
Sevmek korkulu rüya yalnızlık büyük acı
Hangi kapıyı çalsam karşımda buruk acı
Muhayyerkürdi Şarkı
Güfte: Melek Hiç
Beste: Amir Ateş
Bir kızıl goncaya benzer dudağın
Açılan tek gülüsün sen bu bağın
Kurulur kalplere sevda otağın
Kim bilir hangi gönüldür durağın
Her gören göğsüme taksam seni der
Kimi ateş gibi yaktın beni der
Kimi billur bakışından söz eder
Kim bilir hangi gönüldür durağın
Nihâvend Şarkı
Güfte ve Beste: Nevzat Akay(1915-1969)
Doymadım sana ağlarım âh ederek yana yana
Geç buldum çabuk kaybettim hicrân oldu hayat bana
Aldı felek çaresi yok acısın Allah bana
Geç buldum çabuk kaybettim hicrân oldu hayat bana
Hicazkar Şarkı
Güfte ve Beste: Neveser Kökdeş
Gül dalında öten bülbülün olsam
Ötsem yanık yanık gönlüme dolsan
Aşkını dilesem kalbime sunsam
Ne olur uğruna sararıp solsam
Baharım , çiçeğim , güzelim , sevgilim
Sar beni kollarına canım diyeyim
Bir kuş olsam pencerene konsam
Aşkın şarkısını sana okusam
Göğsünde yatsam da biraz uyusam
Elemi unutsam neşemi bulsam
Baharım , çiçeğim , güzelim , sevgilim
Sar beni kollarına canım diyeyim
Mahur Şarkı
Güfte: Ülkü Aker
Beste: İrfan Özbakır
Şarkımı senin için yazdığımı bilseydin
Dünyanın bir ucundan kalkıp bana gelseydin
Benim gibi özlesen benim gibi sevseydin
Dünyanın bir ucundan kalkıp bana gelseydin
Kuruyan dudağıma bir damla su verseydin
Yine öyle neşeyle kahkahayla gülseydin
Benim gibi özlesen, benim gibi sevseydin
Dünyanın bir ucundan kalkıp bana gelseydin
Bugün elimizde notası bulunan Türk müziği arşivimizdeki kadın güftekârların isimleri:
Âdile Sultan
Afife Köprülü
Ahsen Gürtin
Alev Avcı
Alev Erguner
Aliye Hanım
Altıngül Gürsel
Arzu Bahar
Arzu Bayar
Arzu Kabukçu
Arzu Kırali
Arzu(Subakan)Kabukçu
Arzu Taşçı
Aslıhan Aytülün
Asuman Erdemli
Asuman Polat
Asuman Solak
Asya Demirtaş
Ayça Nur Kip
Ayfer Erdoğan
Ayfer Yelken
Ayla Hamza
Ayla Peken
Ayla Uyar
Aylin Sarıkayalı
Aylin Uçanlar
Aynur İnam
Aynur Saydam
Aysel Gürel
Aysın Uğur Kezer
Ayşe Birgül Yılmaz
Ayşe Emel
Ayşe Feyzioğlu
Ayşe Meral Gürgan
Ayşe İsmet Teymûrî Hanım
Ayşe Salkaya
Ayşe Taşbaş
Ayşenur Özpekel
Ayten Adaşoğlu
Ayten Akdağ
Ayten Baykal
Ayten Bovkır
Ayten Çelikoğlu
Ayten Çetiner
Ayten Çınar
Ayten İnal
Ayten Uğuralp
Ayten Yavaşça
Aytül Dinler
Azize Emel Karataş
Azize Tüten
Bahar Gökfiliz
Bedia Kirazoğlu
Bedia Tuna
Belgin Gül
Belgin Yılmaz
Belkıs Hakan
Belkıs İlker
Bengül Erdamar
Berran Yalçın
Betül Ersel
Betül Erselik
Betül Koçum
Betül Yücer
Beyza Kutluay
Bilge Kazaz
Birsen Demiriz
Birsen Güldiken
Birsen Güneysu Kalender
Buket Burma
Buket Durmaz
Cahide Sultan
Cahide Ulaş
Canan Aşiroğlu
Canan Karadeniz
Canan Özdenkoş
Cangül Büke
Cavidan Birkan
Cavidan Yazıcıoğlu
Celile Ayyıldız
Cevriye Bânu Hanım
Ceyda Görk Üsküdarlı
Çeşm-i Âfet Hanım
Çiğdem Akbulut
Çiğdem Sabuncuoğlu
Devlet Çelebi Hanım
Didem Çulhaoğlu
Dilek Aksüt
Dilek Özer
Dilek Yılmaz
Dürdâne Altan
Ebru Güner
Ebru Uzel
Ece Güngör
Ela Kurt
Elif Ece Güner
Eliz Avaroğlu
Elvan Atay
Emel İnci
Emel Sönmez
Emine Beyza Bacı
Emine Ertem
Emine Kazıkoğlu
Emine Öksüzoğlu
Emine Şanlı
Emriye Gürdal
Esin Şenkal
Esin Ünal
Esma Karamancı
Esra Çelik
F.Eser Sayan
F.Gül Kızılkan
F.Necla Hepgür
Fahire Belen
Fahriye Ongun
Fahriye Zişan Hanım
Faika Mücella
Faika Sarp
Fatıne Talay
Fatma Ayyıldız Nuran
Fatma Hanım(Hacce)
Fatma Hanım( Tekirdağ’lı)
Fatma Kamile Hanım
Fatma Mit
Fatma Nigar Ulusoy
Fatma Onur
Fatma Tüzer Özgen
Fatoş Koçarslan
Fazıla Atabek
Fazilet Işıtman
Fehime Nükhet
Ferda Akıncı
Ferdane Şen
Ferhunde Şehitoğlu
Feride Hanım
Feride Şentürk
Feriha Altıncı
Ferzan Meriç
Fethiye Sümbül Güç
Filiz Bedük
Filiz Çelik
Fıtnat Hanım
Fıtnat Sağlık
Fulden Ural
Funda Binnur Ünal
Funda Dicle
Füsun Baktagir
Füsun Baysal
Füsun Erol
Füsun Güçer
Füsun Ocakçıoğlu
Füsun Tuncer
Füsun Varoğlu
Gamze Adanalı Mehmetoğlu
Gaye Dilek Gezer
Gaye Kurt
Gonca Gül
Gönül Akın
Gönül Aksoy
Gönül Halıcı
Gönül Paçacı
Gönül Şen
Gönül Şengül
Gül Conkara
Gül Işıksal
Gül Kansu
Gül Yuva
Gülay Çelikoğlu
Gülay Elgin
Gülçin Güner
Güldal Okuducu
Güldeniz Ekmen Agiş
Güleda Keleş
Güler Donat
Güler Kalkan
Güler Kazmacı
Güler Kotan
Güler Meriçkan
Güler Turan
Gülgun Koçman
Gülhan Metin
Güllü Bingöl
Gülse Taşbaş
Gülse Yöney
Gülser Bal
Gülser Çelikoğlu
Gülseren Ertopçu
Gülseren Mungan
Gülsüm Gülmez
Gülten Çiçek Tural
Gülten Köse
Gülten Veral
Günsel Çelikoğlu
Günuğur İldem
Gürşen Sevinç
Güzîde Ana
Güzide Gedik
Güzide Taranoğlu
Güzin Oralkan
Hâdiye Arslan
Hâdiye Öztoksoy
Hâlide Eral
Hâlide Karamahmutoğlu
Hâlide Nusret Zorlutuna
Hâlide Pişkin
Handan Bilgütay
Hânende Nasîbe Hanım
Hânende Zâhide Hanım
Hanife Kahraman
Hanife Uzun
Hanife Zafir
Hatice Cenan Hanım
Hatice İffet Hanım
Hatice Nakiye Hanım
Hatice Nuriz Gökmenoğlu
Hatice Yücel
Havva Tekin
Hayriye Çitoğlu
Hayriye Edinsel
Hayrunnisa Aydınlıoğlu
Hedise Işıtan
Hikmet Zeynep Bone
Hilal Mertyürek
Hubbî Hatun
Huriser Güneri
Hüceste Aksavrın
Hülya Akarsu
Hülya Atacan
Hülya Doğrusöz
Hülya Nasuf
Hülya Özel
Hülya Rüya
Hülya Sönmez
Hülya Sümer
Hülya Şenkul
Hümeyra Aslantürk
Hüsniye Hanım
Hz. Fatıma
Işık Karaçam
Işın Ergüney
İclâl Ataç
İdil Çeliker
İkbal Bacı
İkbal Erdoğan
İklim Karaca ( Cem Karaca’nın eşi)
İlkay(Odabaş)Eyüpoğlu
İlknur Sevim
İnci Koçak
İnci Tun
İnciser Sarıhan
İsmihan Karaca
Jale Akın
Jale Fer
Jale Sinar
Jale Yıldırım
Jülide Gülizar
- Şule Özmen
Kadriye Babahan
Kıymet Hanım
Kıymet Özdemir
Lale Alaçam
Latife Ünsal
Leman Subaşı
Leman Şenbay
Leyla Dirikcan
Leyla Ersuna
Leyla Hanım
Leyla Saz
Leyla Taş
Mâcide Hanım Kemânî
Mahşah Hanım
Mâide Hanım
Makbûle Erman
Makbûle Tatlıyay
Manolya Keşeloğlu
Matlûbe Helvâyî Bacı
Mebrûke Çağla
Mediha Canbay
Mediha Gufrantaş
Mediha Şen Sancakoğlu
Mefharet(Atalay)Yıldırım
Mehtap Günaydın
Melahat Akan
Melahat Akyürek
Melahat Altındağ
Melahat Altındal
Melahat Pars
Melahat Sezener
Melahat Tandoğan
Melda Hakgüder
Melek Han
Melek Hiç
Melek Öktem
Meliha Handan Yazıcı
Melike Arıt
Meltem Baş
Meltem Doğanay
Memduha Olgun
Memduha Zeynep Arıcan
Münire Öktem
Meral Güney
Meral Güney Bozdoğan
Meral Güvensen
Meral Mavinil
Meral Nakip
Meral Rona
Meral Sözer
Meryem Sevin
Mesrure Oral
Mesude Görgün
Mevlüde Demir
Mihrî Hatun
Mine Balman
Mine Erol
Mine Gül Karadağ
Mine Sağır
Mine Sağlam
Miyaser Gülşen
Mualla Anıl
Mualla Kâtip
Mualla Yasdıman
Muazzez Kürdan
Mukadder Özakman
Mukadder Taşçı
Mukaddes Çıtlak
Mutluay Durak
Muzaffer Hanım
Mübeccel Altıparmak
Mübeccel Bingöl
Müberra Değer
Müberra Kevser Değer
Mücehher Gülçığ
Münevver ErilmezMünire Aksaray
Münîre Bacı
Münire Hanım
Mürüvvet Yıldızdoğan
Müzehher Güyer
Müzeyyen Hançerci
Müzeyyen Hanım
Nadide Buluç
Nadide Gülpınar
Nadide Gürpınar
Nagehan(Orbay)Akay
Nagehan Ürkütlüoğlu
Nakifer Yıldırım
Nalan(Arslan)Yurtbaşı
Nalan Bozdemir
Nazan(Şara)Şatana
Nebahat Üner
Necla Baykula
Necla Gürer
Necla Orer
Necla Özmen
Necla Peker
Necla Ünal
Necmiye Kuru
Necmiye Sangan
Nefise Özses
Nefiye Erçal
Nehir Tınaz
Nemika Kilerci
Nemika Mürseloğlu
Neriman Kutlugün
Neriman Yurttaş
Nermin Çağlar
Nesli Koca
Neslihan Kutluay
Nesrin(Beşkardeş)Öktemer
Nesrin Çakır
Nesrin Erberksoy
Nesrin Erbil
Nesrin Feyzioğlu
Nevbahar Özel
Neveser Kökdeş
Nevin Emgen
Nevin Koç
Nevin Konuk
Nevin Örnek
Nevin Tali
Nevin Yavuz
Neyyire Muhterem(Ülker)Köksal
Nezahat Kuntar
Nezahat Kunttay
Nezahat Onaner
Nezahat Soysev
Nezahat Tuna
Nezahat Türker
Neziha İpek
Nezihe Becerikli
Nezihe Gönül
Nezihe(Köksal)İlarslan
Nigâr Gâlib Ulusoy
Nigâr Hanım Kemânî
Nigâr Osman Hanım
Nihal Altan
Nihal Erkutun
Nihal Özyüksel
Nihayet Ağçay
Nil Ergül
Nilay Yöney
Nilay Hande Özge
Nilgün Aygül Bingöl
Nilgün İşgüden
- Nilgün Özerden
Nilgün Yıldıran
Nilüfer Özkan
Nimet Ünay Gündoğan
Nisayî Fermâyed
Nur Ersen
Nuran Hariri
Nuran Severcan
Nuray Alper
Nurcan Atalay
Nurcan Çelik
Nurcan Talay
Nurçin Pamukçu
Nurhan Demetgül
Nurhan Emek
Nurhan İzer
Nurhayat Sakarya
Nuriye Binnur Kale
Nuriye Eracar
Nuriye Hanım (ûdî)
Nuriye Kalaycıoğlu
Nursal Ünsal Birtek
Nursen Bayrak
Nursen Deliktaş
Nurşen Aslan
Nurten Becerikli
Nurten Can
Nurten Demirtaş
Nurten Köroğlu
Nurten Deniz Yaşar
Nükhet Ulaştır
Oya Alpagot
Oya Şahin
Özgül Tezbaşaran
Özlem Erden
Özlem Top
Perihan Atalay
Perihan Sözen
Pervin Şakar
Pervin Şeker
Pervin Yetiş
Pınar Çetinel
Pınar Güven
Pınar Köksal
Rabia Hatun
Rabia Yavrutürk
Râdife Erten
Rana Uzuner
Reyhan Karataş
Reyhan Moralı
Rezan Kardeşler
Rümeysa Çakmak
Saadet İdrisoğlu
Saadet Özkeleş
Saadet Vural
Sabahat Emir
Sabiha Serin
Sâdıka Ana
Sadime Erimli
Safiye tekin
Sâhire Diker
Sahra Gülyüz
Sâime Ayaz
Sâime Güner
Sâime Kazazoğlu
Sâkine Bacı
Sâliha Anıl
Sâniye Tekin
Santûrî Şükûfe Hanım
Seher Erol
Selma Çuhacı
Selma Davaslıgil
Selma Dinçer
Selma Erdeviren
Selma Kıvanç
Sema Geyve
Sema Sancak
Sema Sertabipoğlu
Semahat Özdenses
Samiha Ayverdi
Semiha Coşkunmeriç
Semiha Nurova
Semiha ongun
Semine Taykurtay
Semra Ersoylu
Semra Karagüzel
Semra Nazlıben
Semra Sayar
Semra Türel
Seniha Çelikkan
Seniha Kambay
Serap Arısan
Serap Sönmez
Serap(Tardü)Arısan
Serpil Koca
Serpil Yazıcı
Sevda Caner
Servet Hanım
Sevda Somer
Sevgi Balın
Sevgi Ersoy
Sevgi Gökbakan
Sevgi Tutkuğ
Sevil Perinçek
Sevim Akbaydoğan
Sevim Çır
Sevim Gönenç
Sevim İşler
Sevim Kalkandelen
Sevim Özhan
Sevim Sürer
Sevim Şengül
Sevim Taşbaş
Sevim Toker
Sevim(Vardar)Lüleci
Sevim Varol
Sevim Yücealp
Sevinç Atan
Sevinç Şatır
Seyhan Girginer
Sırrî Râhile Hanım
Sibel Taşbaş
Songül Özsoy
Suna Hezer
Suna Korkmaz
Suna Tanaltay
Suzan Alptekin
Suzan İdrisoğlu
Suzan Ülkü
Süheyla Gürmeriç
Süheyla Gürses
Süheyla Moray
Süheyla Muhterem Hanım
Şâdan Kalkavan
Şâdan Ruma
Şâdıman Süeroğlu
Şâdiye Hanım (kemânî)
Şâdiye Özkır
Şâdiye Sangan
Şafaknur Yalçın
Şâyeste Hanım
Şehime Ünser
Şehnaz Öztürk
Şehriban Türe
Şemî nin Gülü Emine Hanım
Şeref Hanım (kemanî)
Şerife Sipahi
Şermin Ergöl
Şermin Urcan
Şeyda Temuçin
Şirin(Pancaroğlu)Dervent
Şükûfe Nihal Başar
Şule Özmen
Şule Ülgen
Şükran Işık
Şükran Kıvanç
Şükran Yücedağ
Tevhîde Hanım
Tuğba Arıkal
Tülay Aksu
Tülay Arıcı
Tülin Dursun
Tülin Özbenli
Türkan Alvan
Türkan Ateş
Türkan Berker
Türkan(Öncü)Karamağaralı
Türkan Sakarya
Türkan Uslu
Türkan Uzel
Ulviye Özpar
Ulviye Savtur
Ülker Aygün
Ülkü Ahıska
Ülkü Aker
Ülkü Armağan
Ülkü Duysak
Ümran Baykal
Ümran Çetin
Ümran Soylu
Vahide Bulak
Vahide Hanım
Vecihe Engin
Vedia Dereoğlu
Veliye Yakut
Y.Nesrin Aksoyer
Yağmur Atılal
Yasemin Atasever
Yasemin Balkan
Yasemin Mirahmetoğlu
Yasemin Uzun
Yaşar Nezihe Bükülmez
Yegane Teksel
Yeşim Kopan
Yıldız Aliefendioğlu
Yıldız Batırbaygil
Yıldız Büget
Yıldız Hanım
Yonca Şahin Şimşek
Yurdagül Özay
Yurdagül Tepebaşı
Yüksel(Gemalmaz)Şatoğlu
Yüksel Kip
Yüksel Yumlu
Yüsra Elravi
Zehra Pınarses
Zeliha Bezen
Zerrin Çulhaoğlu
Zerrin Dağlı
Zerrin Erdem
Zerrin Germiyanoğlu
Zeynep Arıcan
Zeynep Arıkan
Zeynep Hanım
Zeynep Hatun
Zişan Erdir
Zuhal Sayman
Zübeyde Öktem